Csúcstechnológiára és környezettudatos gondolkodásra épülő gyárat épít a Bamo Technology Hungary Kft Komárom-Esztergom vármegyében. Az 520 milliárd forintos óriásberuházás egy új időszámítás kezdetét jelentheti Ácsnak és a környékbeli településeknek, mert a termelés 2026-os beindulása után eddig elképzelhetetlen nagyságú adóbevételekhez jut a város.
A világviszonylatban is gigafejlesztésnek számító projekt bejelentése óta több valótlan információ, álhír kering elsősorban a közösségi média felületein. Fülöp Ferencet, a Huayou csoporthoz tartozó Bamo Technology Hungary Kft. közkapcsolati igazgatóját ezekkel is szembesítettük.
− Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter elmondta: hogy majd’ kétéves előkészítő munka eredményeként jutottak el a döntésig. Miért Magyarország? Miért Ács?
− Először építünk gyárat Európában. Kiemelt, mondhatni kirakat-beruházásként kezeljük ezt a projektet. Ennek megfelelően meghatározó szempont volt, hogy hol valósul meg a fejlesztés. Nagyon sok különböző szempontot kellett figyelembe venni, elemezni, mérlegre tenni. Természetesen döntőnek bizonyult, hogy minél közelebb legyünk a termékünket felhasználó cégekhez, minimalizálva a szállítási távolságot, a cégünkre jellemző környezettudatos gondolkodás szellemében.
Hiszem, hogy Ács kiváló helyszín, ahol sikerül megvalósítani a céljainkat és hozzájárulhatunk a város, a környék látványos fejlődéséhez, a helyiek életminőségének javításához.
A Bamo Technology Hungary Kft. egy üzleti vállalkozás, de nekünk Kínában is kiemelten fontos az emberek, a dolgozóink jóléte. Ácson is ugyanígy gondolkodunk, az itt élők biztonsága és egészsége is rendkívül fontos számunkra.
− Szentirmai István, Ács polgármestere az önök üzleti érdekeire hivatkozva nem árult el részleteket a hivatalos bejelentés előtt. Mi volt a titkolózás valódi oka?
− Minden Európai Uniós óriásbefektetés nagyon egyértelmű és szigorú szabályok szerint történik, amiknek a betartása elengedhetetlen. Az egyik ilyen előírás, hogy a befektetőnek több országot kell megversenyeztetnie és a hivatalos bejelentésig kötelező a titoktartás. Ez egybeesik a tőzsdén szereplő anyacégünk szabályaival is. Tehát valójában az Európai Uniós rendelkezésekkel összhangban jártunk el.
− Magyarországon az akkumulátorgyártás megítélése finoman fogalmazva is meglehetősen ellentmondásos. Gyakorlatilag mindent akkumulátorgyártásnak gondolnak az emberek, aminek köze van az akkumulátorhoz. Az ácsi üzemben pontosan mi történik majd?
− A ma ismert technológiák katódgyártási eljárása a legmodernebb technológiát használja; emissziós hatása, károsanyag-kibocsátása nem számottevőbb, mint például egy gyógyszeripari gyártási folyamaté.
Teljesen zártláncú technológia a miénk, a felhasznált nyersanyagokat az EU és a magyar szabványoknak mindenben megfelelve szerezzük be, szállítjuk és tároljuk. A termék előállítása a világ legfejlettebb automatizált gyártósorain történik. Fontos, hogy a katódgyártás, a folyamat és a végtermék szempontjából is teljesen más, mint az akkumulátorgyártás.
− Az ácsiak csalódottak, mert úgy érzik, senki nem egyeztetett velük, akarják-e ezt a gyárat, és félnek, féltik a gyermekeik, unokáik jövőjét. Mit gondol, sikerül őket meggyőzniük, eloszlatni a félelmeiket és a többséget a beruházás mellé állítani?
− Nagyon remélem. Partnerként, potenciális munkavállalóként tekintünk az ácsiakra és a környéken élőkre. Fontosnak tartjuk az emberek pontos tájékoztatását, a transzparenciát és a konstruktív párbeszédet.
Katódgyárak működnek Európában, Németországtól Lengyelországon át Svédországig. Ráadásul a mi technológiánk a legmodernebb és a legbiztonságosabb.
− A bejelentéskor annyi hangzott el, hogy 2026-ban már termelni fog a gyár. Mi történik addig, mit lehet tudni a következő hetek, hónapok programjáról?
− Nagyon röviden, tervezés, engedélyeztetés, kivitelezés és próbagyártás. A tervezés fél évig is eltarthat, mert nem csak a csarnokok épületét kell megrajzolni, de minden használandó berendezésnek, technológiának is szerepelnie kell benne aprólékosan részletezve. Ha mindezzel megvagyunk, akkor kezdődik az engedélyeztetési folyamat. Ehhez csak annyit, hogy
a magyar előírások szigorúbbak, mint az EU-s szabályok és természetesen azon vagyunk, hogy mindkettőnek maximálisan megfeleljünk. Az a célunk, hogy kirakat-beruházásként bizonyítsuk, lehet katódgyárat üzemeltetni a zöld értékek mentén.
Nagy mennyiségben megújuló energiát fog használni majd a gyár. Ez egyébként elvárás is a végfelhasználó autógyárak részéről. A BMW, VW, egyéb európai autógyártók „felügyelete”, a magyar hatósági kontroll mellett erős biztonsági garanciát jelent mindenkinek. Biztos vagyok benne, hogy mire megindul a termelés, sikerül eloszlatnunk a kételyeket és közös büszkeségünk lesz a gyár, amihez esetleg napelempark, a termelési szennyvizet újrahasznosító és az esővizet összegyűjtő, tisztító egységek is tartoznak majd.
Forrás: www.kemma.hu